Groep 6

In groep 6 zitten 27 kinderen. Meester Jasper de Munck staat de hele week voor de klas. Op maandag en dinsdag is ook meester Ernst in de klas. Op woensdag krijgen de kinderen extra ondersteuning van meester Martin. We hebben gymles op maandagmiddag en vrijdagochtend. De creatieve middag is altijd op donderdagmiddag.

Er zijn twee toetsrondes (januari en juni) en na deze toetsrondes worden de oudergesprekken gepland. We bespreken dan de toetsen én het rapport. Ook aan hebt begin van het schooljaar zijn er 10-minuten-gesprekken. Bij de oudergesprekken zijn op de Maarsborg de kinderen aanwezig. Mocht u apart met mij als leerkracht willen spreken, dan is dat natuurlijk mogelijk. In de klas praat ik regelmatig 1-op-1 met de kinderen. In deze kindgesprekken praten we over de sfeer in de klas, de verschillende vakken en het huiswerk.

Iedere dag begint met lezen, de dagopening en spelling. Na de pauze wordt er iedere dag voorgelezen en daarna starten we met rekenen. Voor de lunch en ’s middags werken we vaak met teksten en opdrachten van onze nieuwe methode ‘Wetenswaardig’. Dit is een thematische methode waarin de vakken taal, begrijpend lezen en wereldoriëntatie zijn geïntegreerd.

We werken dit jaar met de volgende 5 thema’s:

Zomer – HerfstMonniken en Ridders
Herfst – KerstNatuurverschijnselen en Stoffen
Kerst – VoorjaarSteden en Staten
Voorjaar – MeiInfrastructuur en Vervoersmiddelen
Mei – ZomerGroei en Ontwikkeling

Aan het eind van ieder thema bent u welkom in groep 6 om even te kijken wat we allemaal hebben gedaan, gemaakt en geleerd.

We willen de kinderen graag nieuwe dingen leren, maar kinderen moeten ook bij elk thema zelf laten zien wat ze hebben geleerd. De kinderen presenteren hetgeen ze geleerd hebben op verschillende manieren aan mij als leerkracht en aan de rest van de klas. Voor veel kinderen erg leuk, maar toch ook wel een beetje spannend.


Natuurlijk is er in groep 6 ook ruimte voor tekenen en knutselen, muziek, drama en nog veel meer andere leuke dingen.

We lezen op veel verschillende manieren in groep 6. We lezen teksten hardop, kinderen lezen voor in de klas (en maken elkaar enthousiast voor het boek wat ze aan het lezen zijn), we lezen op tempo, alleen, met de hele klas, in groepjes en in duo’s . We proberen begrijpend lezen leuk te maken door samen écht diep in een tekst te duiken en de opdrachten creatief te verwerken.

We werken in groep 6 met een weektaak. Bij veel lessen volgen de kinderen de basisinstructie waarna ze zelfstandig aan de slag gaan. Er zijn echter een flink aantal opdrachten die de kinderen zelf moeten plannen gedurende de week. Dit zijn zowel opdrachten op papier als digitale opdrachten (op iPad of Chromebook). Een aantal kinderen gaat 1x per week naar de Breinklas. Deze kinderen krijgen hier ook extra opdrachten voor die ze in een periode moeten maken. Kinderen worden iedere dag ook extra geholpen waar nodig is en natuurlijk houden we bij ieder vak rekening met het tempo en het niveau van alle kinderen.

Iedere maandag en vrijdag moeten de kinderen hun leerpakket meenemen. Hierin zit het huiswerk in voor het hele schooljaar. Iedere maandag is er een leeropdracht (woordenschat, kennistoets of topografie), iedere vrijdag is er een maakopdracht (rekenen). Op de Maarsborg is er een logische opbouw in de hoeveelheid en de moeilijkheid in het huiswerk van groep 4 t/m 8. Het is van belang dat de kinderen meer en meer leren om het zélf te doen.

Iedere dag, na het lezen openen we de dag. We bidden en zingen samen en praten na over de verhalen uit de Bijbel die verteld worden. Om de week staat er ook een les Kwink gepland. Op een speelse manier leren we zo hoe we het in de klas gezellig kunnen houden en hoe we het beste om kunnen gaan met dingen die we niet zo leuk vinden. Kwink besteedt ook aandacht aan het thema burgerschap. Zeker ook belangrijk!

We maken er een mooi jaar van!

Hier vindt u informatie over het aanmelden van uw kind AANMELDEN